Algemene voorwaarden

Coop-automation
Interim-Management

Laatste update Januari 2023

Toepasselijkheid
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen Coop-automation en Opdrachtgever, respectievelijk hun rechts opvolger(s), en op alle daarmee verband houdende (rechts)handelingen van Coop-automation en Opdrachtgever.
1.2 Toepasselijkheid van andere algemene of specifieke voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij deze door Coop-automation schriftelijk zijn aanvaard.
1.3 Coop-automation zal bij de uitvoering van de Projectovereenkomst alle zorgvuldigheid betrachten en zal daarbij zo veel mogelijk de gedragsregels in acht nemen zoals die zijn neergelegd in de gedragscode van de Raad voor Interim-Management (april 2016).

2. Projectovereenkomst
2.1 Een overeenkomst tussen Coop-automation en Opdrachtgever, hierna te noemen "Projectovereenkomst", tot uitvoering van een project, hierna te noemen het "Project", komt tot stand indien Opdrachtgever de Projectovereenkomst van Coop-automation getekend heeft geretourneerd aan Coop-automation of indien Coop-automation begint met de uitvoering van het Project.
2.2 De duur van het Project kan door Coop-automation verlengd worden met een door Opdrachtgever aan te geven periode. Opdrachtgever doet een verzoek hiertoe aan Coop-automation minimaal twee (2) kalenderweken voor de afloopdatum van de Projectovereenkomst tenzij tussen partijen anders is overeengekomen.

3. Uitvoering van de Projectovereenkomst
3.1 De in de Projectovereenkomst genoemde deskundige, hierna te noemen de "Deskundige" zal de werkzaamheden met betrekking tot het Project uitvoeren.
3.2 Indien de Deskundige de werkzaamheden met betrekking tot het Project niet kan verrichten wegens ziekte, vakantie en/of verzuim, worden geen uren in rekening gebracht.
3.3 Indien de Deskundige om redenen vermeld in artikel 3.2 of om andere redenen niet meer in staat is de werkzaamheden met betrekking tot het Project uit te voeren, is Coop-automation gerechtigd om een andere deskundige/kandidaat aan Opdrachtgever voor te stellen. Indien Opdrachtgeverakkoord gaat met de voorgestelde deskundige/kandidaat, zal deze de werkzaamheden met betrekking tot het Project verrichten op de voorwaarden zoals uiteengezet in de Projectovereenkomst, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
3.4 Indien binnen 15 werkdagen na aanvang van de Projectovereenkomst blijkt dat Opdrachtgever niet tevreden is over het functioneren van de Deskundige, heeft Opdrachtgever het recht vervanging van de Deskundige te verlangen. In dat geval zal de Projectovereenkomst overeenkomstig worden aangepast. Opdrachtgever is in dit geval verplicht de hieruit voortvloeiende kosten aan Coop-automation te vergoeden.
3.5 Indien Coop-automation niet in staat is de Deskundige te vervangen, heeft Opdrachtgever het recht de Projectovereenkomst te beëindigen. Coop-automation noch Opdrachtgever heeft in dat geval recht op schadevergoeding, met uitzondering van de kosten zoals genoemd in artikel 3.4.

4. Facturering en betaling
4.1 De tarieven van Coop-automation zijn uitgedrukt in Euro's en exclusief omzetbelasting.
4.2 De Deskundige verantwoordt de door hem/haar gewerkte uren op een door Coop-automation beschikbaar gestelde tijdverantwoordingsformulier. Het formulier wordt maandelijks door Opdrachtgever voor akkoord ondertekend. Het voor akkoord getekende formulier dient als basis voor de facturering.
4.3 Wanneer de werkzaamheden van het Project in minder dan één (1) maand moeten worden voltooid, brengt Coop-automation Opdrachtgever bij aanvang van de overeenkomst 50% van het voorziene honorarium in rekening. Het nog niet gefactureerde deel van het werkelijke honorarium te vermeerderen met eventueel gemaakte (reis)kosten wordt direct na afloop van het Project gefactureerd.
4.4 Wanneer de werkzaamheden van het Project langer duren dan één (1) maand geschiedt de facturering aldus: van het voorziene honorarium wordt 25% voor aanvang van de overeenkomst door Coop-automation in rekening gebracht. De overige 75% van het voorziene honorarium wordt naar rato maandelijks in rekening gebracht, evenals de gemaakte (reis)kosten.
4.5 Opdrachtgever zal de haar in rekening gebrachte bedragen binnen 14 dagen na factuurdatum aan Coop-automation betalen. Alle betalingen zullen op een door Coop-automation aan te wijzen bankrekening worden gedaan.
4.6 Door het enkel verstrijken van een betalingstermijn is Opdrachtgever in verzuim. Opdrachtgever is, zonder nadere ingebrekestelling, over alle bedragen die niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijnzijn betaald, vanaf die dag een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de opdat moment in Nederland geldende wettelijke rente.
4.7 Indien Opdrachtgever jegens Coop-automation in verzuim is, is Opdrachtgever verplicht de door Coop-automation gemaakte buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten volledig te vergoeden. De door Opdrachtgever te vergoeden buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15%van het onbetaald gebleven bedrag met een minimum van € 250,-.

5. Personeel van Opdrachtgever
5.1 Coop-automation zal, gedurende één (1) jaar na beëindiging van de Projectovereenkomst, geen werknemers van Opdrachtgever bij haar in dienst nemen.
5.2 Indien het initiatief van een werknemer van Opdrachtgever zelf uitgaat, zal Coop-automation Opdrachtgever hiervan schriftelijk op de hoogte stellen, alvorens met de werknemer van Opdrachtgever in een afrondend overleg te treden.

6. Wijziging omstandigheden
6.1 Indien de omstandigheden zich gedurende de Projectovereenkomst wijzigen, zullen Opdrachtgever en Coop-automation overleg plegen teneinde de Projectovereenkomst aan de gewijzigde omstandigheden aan te passen. Coop-automation behoudt zich in dat geval het recht voor de Projectovereenkomst tussentijds te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand.

7. Aansprakelijkheid
7.1 Coop-automation aanvaardt geen aansprakelijkheid voorschade, van welke aard ook, die Opdrachtgever of derden mochten lijden als gevolg van een doen of nalaten of (anderszins) functioneren van de Deskundige. Opdrachtgever vrijwaart Coop-automation tegen aansprakelijkheid jegens derden.
7.2 In geval artikel 7.1 om welke reden ook buiten werking wordt gesteld, dan wel door de rechter niet geldig wordt verklaard, is de aansprakelijkheid van Coop-automation te allen tijde beperkt tot het bedrag dat door haar verzekering wordt uitbetaald. Het bedrag van aansprakelijkheid zal nimmer meer bedragen dan het in rekening gebrachte en betaalde honorarium.
7.3 Vermeende schade als bedoeld in 7.2 zal uiterlijk binnen 4 kalenderweken na ontstaan schriftelijk bij Coop-automation gemeld dienen te worden.

8. Tussentijdse beëindiging
8.1 Ieder van de partijen kan de Projectovereenkomst tussentijds beëindigen, met inachtneming van een opzegtermijn van: - één (1) maand, voor projecten tot zes (6) maanden; - twee (2) maanden, voor projecten langer dan zes (6) maanden, indien zij van mening is dat de uitvoering van het Project niet meer kan plaatshebben conform de Projectovereenkomst.
8.2 Beëindiging dient door middel van een aangetekend schrijven aan de wederpartij te worden bekend gemaakt.
8.3 Indien Opdrachtgever de Projectovereenkomst tussentijds heeft beëindigd, heeft Coop-automation recht op een vergoeding gelijk aan het totale bedrag dat Coop-automation zou hebben ontvangen tot aan het einde van de Projectovereenkomst.
8.4 Ingeval een van beide partijen in staat van faillissement geraakt, surséance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder inachtneming van een opzegtermijn, te beëindigen.

9. Verplichtingen Opdrachtgever
9.1 Opdrachtgever verplicht zich alle medewerking te verlenen die noodzakelijk is voor de uitvoering van het Project, daaronder begrepen, maar niet beperkt tot, het verstrekken van alle voor het Projectnoodzakelijke gegevens.
9.2 Opdrachtgever verbindt zich geen Coop-automation medewerkers, waaronder de Deskundige, in dienst te nemen gedurende de Projectovereenkomst alsmede gedurende een periode van één (1) jaar na afloop van de Projectovereenkomst.
9.3 Opdrachtgever verbindt zich geen door Coop-automation voor het Project voorgedragen kandidaten in dienst te nemen of voor zich of een derde te laten functioneren binnen een termijn van één (1) jaar na de voordracht door Coop-automation, anders dan door tussenkomst van Coop-automation.
9.4 Indien Opdrachtgever in strijd handelt met de bepalingen uiteengezet in artikel 9.2 en 9.3, is Opdrachtgever een onmiddellijk opeisbare, niet voor rechterlijke matiging en/of compensatie vatbare, boete verschuldigd aan Coop-automation van € 12.500, -. Deze boetebepaling laat onverlet het recht van Coop-automation op vergoeding van de werkelijk geleden en/of te lijdenschade.

10. Toepasselijk recht, bevoegde rechter
10.1 Op alle onder deze algemene voorwaarden gesloten overeenkomsten, is Nederlands recht van toepassing.
10.2 Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van de Projectovereenkomst of deze algemene voorwaarden zullen, voor zover niet anders door de wet dwingend is voorgeschreven, zijn onderworpen aan het oordeel van de bevoegde rechter te Amsterdam.